torsdag 24 januari 2008

Panta rei

japp, japp det är grekiska och betyder "allt flyter". Ta en rosa paj och välj en ny kategori. Det var Herakleitos som sa det, och jag tror han menade att all mänsklig kunskap och erfarenhet är stadd i ständig förändring. Nåt sånt.
Förändring är okej, men det går lite väl fort ibland. Som när jag ritar "Konrad & kungen" till exempel. Nu har jag mer eller mindre imploderat vid mitt eget köksbord för att försöka lista ut hur jag ska göra med det ena och det andra. Efter två veckor börjar det klarna något. Formatet blir lite större än vanligt för att få plats med lite fler storslagna kinesiska palats och dylikt. Ett annat papper och lite mjukare blyerts är andra historiska landvinningar, och dom första tolv sidorna är nu färdigskissade. Fortfarande flyter det dock! Det som såg helt okej ut igår ser skevt ut idag. Ska apan verkligen se ut sådär? Ämen vafan, Konrads pappas näsa är ju omöjlig - man kan inte rita den ur vissa vinklar! Meh... orka fundera på hur Skansen parkbänkar *verkligen* ser ut, skaffa dig ett liv! Allt flyter...
Lugn, det kommer bli jättefint! Tror jag... om jag bara kan förmå mig att gå ner till ateljén nån dag snart ska jag scanna lite skisser så ni kan avgöra själva. Jag ritar, alltså finns jag ( dystert ), eller: jag finns, alltså ritar jag ( rent tragiskt ).

Inga kommentarer: