tisdag 9 oktober 2007

Orättvist!

//Well, the devil lives on Louis Street, I swear//
I seen him rockin' in his rockin' chair


Rättvisans gudinna med bindel för ögonen, svärdet i ena handen och vågskålarna i den andra har väl alla sett någon gång. Jag funderade på om jag kunde göra en story där hon blivit en gammal tant med mörka glasögon och vit käpp som bor i samma hus som Bacon och Egg, tant Justitia på trean, typ. Egg kunde hjälpa henne över gatan och liknande medan Bacon, vars filantropi är mer generell och teoretisk, kunde ha någon mer storslagen plan om världsförbättrande som kunde gå i stöpet på något grandiost sätt.
Men vad är rättvisa egentligen? Inte så lätt att svara på, visade det sig. Lyckligtvis har jag ju lite in-house kompetens att tillgå, så jag kallade raskt in konsulterna B och K, 13 och 11 år gamla.
Efter lite inledande problemavgränsningar kom vi fram till några konkreta case: att tjejer och killar får olika betalt på samma jobb är orättvist, helt klart. Att AIK vinner med ett-noll trots att Djurgården haft ett massivt spelövertag är däremot inte orättvist ( dessutom är det rätt åt Djurgår'n eftersom dom suger, vilket konsulten K erkänner inte är relevant, men ändå vill få fört till protokollet ).
Okej. Är det orättvist att vissa människor är fattiga medan andra är rika då? Nja, det finns ju en del som är rika för att dom gjort något bra och fattiga som är lata. Men är det orättvist att stor delar av världen är fattig medan en liten del är rik? Jaa... det är orättvist, efter viss tvekan. Kanske för att människorna i dom fattigaste länderna inte har möjlighet att vare sig göra något bra eller vara lata.
Knepigt. Vem har sagt att livet är rättvist, säger vi vuxna ofta, men ändå är alla barn besatta av konceptet. Sätt minst två barn i samma rum, och en rättvisetvist kommer uppstå inom tre minuter...
Ungefär här kände vi att det inte gick att komma längre för tillfället. Jag gav konsulterna det jag hade i fickan, femtiotre kronor, att dela på och skickade iväg dom på lunch. Jag har inte sett till dom sedan dess.

Inga kommentarer: